همیشه راهی هست

سال هاست که HP که محصولات مختلفی را در سبد تولیدات خود دارد، میهمان بازار داخلی ما است.
اگر سری به مراکز خرید و فروش کامپیوتر و تجهیزات آن بزنید حتما تبلیغات گسترده ای که برای این برند آمریکایی شده است، توجه شما را به خود جلب می کند.در کنار این تبلیغات، حضور پررنگ محصولات این برند به ویژه چاپگر و لپ تاپ های این خانواده بزرگ پشت ویترین فروشگاه ها و کارتن هایی که تا سقف چیده شده اند، نشان دهنده بازار پررونق این برند در بازار ایران است.
طبق اعلام فعالان بازار و همچنین گزارش های منتشر شده، برند HP، به ویژه چاپگرهای این خانواده بیش از ۴۰درصد از سهم فروش بازار را به خود اختصاص داده اند و این در حالی است که عرضه کالاهای این برند آمریکایی مانند سایر کالاهایی که زیرسایه تولیدکنند گان آمریکایی تولید می شوند( Apple, Dell,…) به کشور ممنوع است و به عبارتی ایران تحت تحریم اقتصادی آمریکا قرار دارد.تعجب نکنید از حضور قوی محصولات این برند، چرا که واردکنندگان، این کالاها را از کانال های دیگری وارد بازار می کنند که متاسفانه قاچاق، یکی از راه های ورودی این کالاها است.البته واردکنندگان معتقدند محصولاتی که با برند آمریکایی وارد کشور می شوند توسط واسطه هایی که در دبی فعالیت می کنند وارد کشور می شوند و این عمل به هیچ وجه قاچاق نیست.چرا که گمرک جمهوری اسلامی و وزارت بازرگانی و… ایرادی به واردات این کالا نگرفته اند و نمی گیرند.
اما طی روزهای اخیر بحث داغی در بازار کامپیوتر مطرح شده است که تا حدودی این تصور را ایجاد می کند که از این پس محصولات این برند که تاکنون در حد وفور در بازار وجود داشت و به راحتی نیز وارد کشور می شد به سختی میهمان بازار کشور خواهد شد که البته واردکنندگان خط قرمزی روی این فرضیه کشیدند.قصه چیست؟بحث درباره فروش محصولات آمریکایی HP در ایران ازآن جهت داغ شده است که یک نشریه آمریکایی حدود ده روز پیش اعلام کرد به رغم تهدید های کاخ سفید، فروش محصولات HP در ایران هر ساله افزایش داشته است و برند HP حدود نیمی از بازار فروش محصولات کامپیوتری دراین کشور را به خود اختصاص داده است.
در گزارش نشریه «بوستون گلوب» آمده است که شرکت آمریکایی HP با دور زدن تحریم های واشنگتن و از طریق واسطه هایی در امارات توانسته است بیش از ۴۰درصد بازار مصرف چاپگر و اسکنر ایران را در اختیار بگیرد و سود سرشاری را نصیب خود و طرف اماراتی کند.این بیانیه باعث شد تا عرضه کنندگان این محصولات به بازار ایران از هرگونه فروش مستقیم و یا غیرمستقیم منع شوند و شرکت HP نیز اعلام کرده است که جلوی فروش محصولات خود را به ایران خواهد گرفت.این درحالی است که واردکنندگان این کالا و کارشناسان بر این باورند این اقدام صورت نخواهد پذیرفت و در روند عرضه محصولات این برند به بازار داخلی خللی ایجاد نخواهد شد. علت هم روشن است. از آنجا که ایران یکی از بازارهای پر رونق محصولات HP است، قطعا سود سرشاری را بابت این دادوستد نصیب شرکت مادر و همچنین شرکت های عرضه کننده اماراتی خواهد کرد.
به همین دلیل است که شرکت های اماراتی بابت این مساله ابراز نگرانی کرده اند.البته انتشار این بیانیه ممکن است باعث شود شرکت های اماراتی با احتیاط بیشتری رفتار کنند که این ملاحظه کاری باعث تاخیر در ارسال کالاها به ایران شود. به عنوان مثال اگر تا یک ماه پیش محصولات HP و هر برند آمریکایی طی ده روز به بازار ایرانی وارد می شد، اما اکنون با یک تاخیر ۱۰ تا ۱۵ روزه این پروسه انجام می شود. اما واردکنندگان تاکنون گزارشی در مورد تاخیر در دریافت کالاها نداده اند.
فلسفی، مدیرفروش شرکت سرزمین سبز، عرضه کننده محصولات این برند در بازار داخلی در این رابطه می گوید، تاکنون اختلالی در روند واردات این محصولات به بازار داخلی ایجاد نشده است و محصولات این برند بدون تاخیر وارد بازار داخلی شده اند. تاثیر بر بازار داخلی قصه تحریم اقتصادی ایران از طرف آمریکا قصه ای جدید نیست و سال ها است محصولات آمریکایی از طریق واسطه های اماراتی وارد کشور می شوند.
همچنین با توجه به این نکته که واسطه های اماراتی هرگز حاضر نیستند از سود سرشاری که از بازار ایران نصیبشان می شود چشم بپوشند نمی توان تحولات عظیمی را در بازار متصور شد. طبق اعلام یکی از واردکنندگان چاپگر و اسکنرهای HP به بازار داخلی، ایران سال ها است تحت تحریم اقتصادی آمریکا قرار دارد و به نظر نمی رسد انتشار این بیانیه تاثیر چندانی بر بازار داخلی داشته باشد. از طرفی وی اعلام کرد، تاکنون شرکت HP هیچ بیانیه ای به واردکنندگان داخلی اعلام نکرده است و برای ما این بحث در حد یک شوخی خبری است.
این واردکننده در حالی از عدم صدور بیانیه رسمی از طرف شرکت HP سخن می گوید که شرکت HP هیچ نمایندگی رسمی در ایران ندارد، پس انتظار صدور بیانیه می تواند تنها درحد یک توهم باشد. یک واردکننده دیگر نیز می گوید: اگرچه شرکت های واسطه اماراتی از انتشار این بیانیه نگران هستند، اما به نظر نمی رسد این مساله تاثیر چندانی در بازار داخلی داشته باشد.
به گفته وی، شرکت ردینگتون که یک واسطه اماراتی در زمینه عرضه چاپگرهای HP بود این اواخر در ایران یک دفتر خدمات پس از فروش راه اندازی کرده بود که شرکت HP نسبت به این مساله واکنش نشان داده است.
وی افزود: تنها تاثیری که می توان برای بازار این کالا متصور شد کندشدن روند خدمات پس از فروش است. حسینی کارشناس فروش شرکت گسترش همراه عرضه کننده لپ تاپ های HP نیز می گوید؛ ورود محصولات HP سالها است از طریق کانال های غیرمستقیم یا واسطه ای صورت می گیرد و ما نیز محصولات خود را از طریق واسطه های اماراتی وارد کشور می کنیم. به گفته وی، اگرچه در شرایط کلی بازار شرایط نامطلوبی را می گذراند، اما نمی توان گفت این شرایط ناشی از انتشار این بیانیه است. کارشناس فروش این شرکت افزود، تاکنون در مسیر ورود لپ تاپ های این برند به شرکت، مشکلی نداشتیم و به نظر هم نمی رسد مشکلی پیش آید.
برندهای آمریکاییdell، apple، HP و … از برندهای آمریکایی هستند که سال ها است در بازار داخلی با وجود تحریم اقتصادی ایران از طرف آمریکا موجودند و هر روز شاهد عرضه مدل های جدیدی از این کالاها در بازار داخلی هستیم. ورود این کالاها به کشور هم به برکت حضور واسطه های اماراتی چندان سخت نیست. اما شاید انتشار خبر عدم ورود محصولات HP به ایران این تصور را ایجاد کند که سایر برندهای آمریکایی در ایران نیز ممکن است با چنین مساله ای مواجه شوند. عرضه کنندگان محصولات آمریکایی یا بهتر بگوییم کالاهای چینی، سنگاپوری و … که تحت یک نام آمریکایی تولید می شوند معتقدند، اگر این اتفاق هم روی دهد تاثیری در بازار داخلی نخواهد گذاشت، همان طور که در بازار HP نمی گذارد.
بکائی مدیرفروش شرکت اپل ایران در این باره می گوید: امروزه اکثر محصولات آمریکایی در کشورهایی مانند چین، لهستان، مالزی و سنگاپور تولید می شوند و از طریق واسطه های اماراتی به امارات و پس از آن به ایران وارد می شوند که در این پروسه حتی تولیدکننده هم نمی داند کالا به دست چه کسی می رسد پس نمی توان نگرانی از این بابت داشت. بکائی معتقد است، ممکن است انتشار این بیانیه از طرف شرکت HP تا حدودی باعث رشد قیمت ها و افزایش هزینه حمل ونقل شود. وی افزود، به طور کلی الان در شرایطی هستیم که تقاضا در بازار بسیار کم است و همچنین با توجه به بحران اقتصادی در بازارهای جهانی تصور می شود HP خواسته به اصطلاح مته به خشخاش گذارد و خودی نشان دهد. چرا که در هر صورت با توجه به رکود اقتصادی مساله فروش برای شرکت ها بسیار مهم است و نه تنها تجار اماراتی، بلکه شرکت HP هم نمی تواند از سودی که از بازار ایران نصیبش می شود بگذرد.
امیدی مدیر فروش شرکت زیگورات، عرضه کننده لپ تاپ های آمریکایی dell نیز در این باره می گوید، در حال حاضر تمام عرضه کنندگان کامپیوتر و تجهیزات آن به طور با واسطه کالاهای خود را وارد کشور می کنند، چرا که طبق قانون داماتو عرضه کلیه کالاهایی که ۷۰درصد اجزای آن آمریکایی باشد به ایران ممنوع است، زیرا ایران تحت تحریم اقتصادی آمریکا است. پس این کالاها نمایندگی رسمی فروش در ایران نخواهند داشت.وی در رابطه با بیانیه HP نیز گفت: این موضوع تاثیر چندانی در بازار نخواهد داشت، چرا که ما سی سال است تحت تحریم هستیم و این اتفاق تازه ای نیست و کالاها به طور غیرمستقیم وارد کشور می شوند.
باقر بحری، نایب رییس دوم سازمان نظام صنفی استان تهران نیز در این رابطه می گوید: تاکنون چاپگرهای HP به طور رسمی جزو کالاهای تحریمی نبودند و در زمینه ورود آنها به کشور مشکل چندانی نبود و حتی نمایندگی در کشور داشت. اما اکنون عرضه چاپگرهای HP به کشور ممنوع شده است و به نظر من این موضوع باعث بروز مشکلات سطحی در بازار خواهد شد. بحری گفت: ممکن است این بیانیه تا حدودی باعث افزایش قیمت ها در بازار شود و در زمینه عرضه محصولات مشکل چندانی پیش نخواهد آمد.
خدا نگه دارد این واسطه های اماراتی را.این چکیده سخن واردکنندگان، فروشندگان و… است که بابت انتشار بیانیه HP مبنی بر ممنوعیت عرضه محصولات این برند به بازار داخلی، نگرانی به دل راه نداده و معتقدند با وجود چنین واسطه هایی بازار چندان تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.حالا اگر یک ماه بعد فروشندگان به این بهانه قیمت ها را افزایش دادند و دم از کمبود کالا در بازار زدند شاید ترفندی باشد برای جلب توجه مصرف کنندگان به سمت بازار بی رونق کامپیوتر یا بهانه ای برای گروهی سودجو.
ارائه شده در دنیای اقتصاد