پوتین گمرک بر گردن سخت افزار

تاخیر گمرک در تحویل محموله های ارسالی به فرودگاه امام تنش در بازار سخت افزار تهران را آغاز کرد.
به گزارش هفته نامه عصر ارتباط، این تنشی که با افزایش قابل توجه قیمت CPU در بازار آغاز شده است می رود که به زودی کل بازار سخت افزار و به ویژه کالاهای اساسی مانند ram، هارددیسک و مادربورد را هم متاثر کند.افزایش ۶ درصدی قیمت های CPU و HDD که هر دو از کالا های بورس و حساس موجود در بازار هستند هم این نظر را تائید می کنند.
اگر چه هفته ها از آغاز جنجال های مربوط به فرودگاه امام خمینی (ره) می گذرد ولی داغ بودن سالانه بازار IT در آغاز فصل سرما و نزدیک شدن به سال نوی میلادی موجب شده است تاکنون پس لرزه های مسدود شدن کانال گمرکی این فرودگاه عواقب خود را به صورت تام و کمال نشان ندهد. هرچند با طولانی تر شدن این پیامدها به تدریج عواقب آن وارد بازار فناوری اطلاعات ایران نیز شده است.
فساد در فرودگاه
جریان از آنجا آغاز شد که خبر رسید گمرک و برخی دستگاه های امنیتی، یک شبکه بزرگ قاچاق کالا را در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) شناسایی و برخی عوامل آن را دستگیر کردند. ظاهرا تخلفات صورت گرفته متعلق به انبار شرکت خدمات بار هوایی آسمان خلیج فارس که در گمرک این فرودگاه مستقر است بوده است.
طی این جریان افرادی با اسامی و عناوین جعلی با جعل کردن اسناد گمرکی و مهر و امضای دوایر تجاری این گمرک، کالاهای موضوع حدود ۴۰۰ فقره از قبوض انبارهای شرکت اخیر را بدون انجام تشریفات گمرکی و پرداخت حقوق دولت، به صورت غیرمجاز از گمرک خارج کرده اند.
بر اساس محاسبات اولیه ارزش مقدار کالای خارج شده به صورت قاچاق بالغ بر ۱۵۰ تن برآورد شده که با تشکیل پرونده در دایره قضایی در دست رسیدگی است؛ فعلا شاکی اولیه هم خود گمرک فرودگاه بین المللی است.
بن بست در فرودگاه اولین نتیجه آنچه در فروگاه امام رخ داد مختل شدن کل نظام گمرکی فرودگاه امام خمینی (ره) بود، به گونه ای که مسئولان از صدور بارنامه های جدید خودداری کرده و بارها برای انجام عملیاتی که خود گمرک فرودگاه امام در گفتگو با خبرنگار عصر ارتباط آن را انبارگردانی خواند انبار شده است.
انبارها هم توسط دادستانی پلمپ شدند تا طبق گفته های چندین و چند شرکت سخت افزاری صاحبان بار و اموالشان زیر آفتاب و باران بلاتکلیف باقی بمانند.طولانی شدن این انبارگردانی طی یک ماه اخیر منجر به آن شد که بسیاری از شرکت های هواپیمایی بار به مقصد فرودگاه امام را قبول نکنند.
جریانی که در نهایت به معنای بسته شدن یکی از شریان های حیاتی بازار سخت افزار و کالاهای دیجیتالی ایران بود، چرا که نه تنها برخی از مهمترین بازارهای مبدا عرصه جهانی سخت افزار مانند شرق آسیا (به ویژه تایوان و کره) مهمترین پروازهای تجاری خود را به فرودگاه امام انجام می دهند، بلکه تقریبا تمامی پروازهای بازارهای موازی ایران مانند خود امارات هم از طریق این فرودگاه انجام می شود که به این ترتیب با مسدود شدن فرودگاه امام عملا بزرگراه پرسرعت بازار فناوری اطلاعات ایران مسدود شده است.
طی هفته های اخیر با ادامه پیدا کردن عملیات “انبارگردانی” دردسرهای گمرکی شرکت های سخت افزاری ابعاد تازه ای به خود گرفته است. چرا که گمرک فرودگاه امام عملیات ترخیص را از طریق گمرک مهرآباد انجام می دهد که علاوه بر دردسر و مخاطرات حمل درون شهری این محصولات دست کم ۳ روز به فرآیند ترخیص کالاها اضافه می کند. این زمان برای کالاهایی مانند CPU و هارددیسک می تواند یک تاخیر مرگبار باشد. ضمن آنکه محصولات چند شرکتی هم هنوز در انبارهای این گمرک توقیف است.
اعتراض به فرودگاه فعلا جدی ترین واکنش به این جریان را سازمان نظام صنفی رایانه ای نشان داده است که نائب رئیس کمیسیون سخت افزاری آن طی گفت وگو با خبرنگار عصرارتباط بر ادامه ناهماهنگی ها در فرودگاه امام اعتراض کرد و گفت: کالاهایی که از طریق هواپیما به ایران اعزام می شوند و شرکت ها از طرق کم خرج تر مانند حمل و نقل دریایی برای واردات آنها استفاده نمی کنند، دارای حساسیت های ویژه ای هستند.
باقر بحری حساسیت این کالاها را اینگونه تعریف کرد که: در این کالاها معمولا عامل زمان یک عامل تعیین کننده است که باعث می شود یک شرکت هزینه حمل و نقل هوایی را تقبل کند. پس تاخیرهایی که دست کم ۲ یا ۳ روز تزریق این کالاها به بازار را عقب می اندازد می تواند نتایج وخیمی دربرداشته باشد.واکنش معاون امور گمرکی سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در نوع خود قابل توجه است.
او در جدیدترین گفت وگوی مطبوعاتی خود اعلام کرده است مشکلات پیش آمده در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در رابطه با ترخیص کالاها ربطی به گمرک ندارد.او در توضیح انتشار اخباری مبنی بر سرگردانی و متضرر شدن صاحبان کالا، گفت: این موضوع هیچ ارتباطی به گمرک ندارد، سهل انگاری ها مربوط به سازمان دیگری است که صحیح نیست نام این دستگاه برده شود.
او تاکید کرد: گمرک همه ساله و همواره انبار گردانی دارد و این امر از اختیارات کنترلی گمرک است و در سراسر گمرکات کشور هم انجام می شود پس مشکل پیش آمده ربطی به گمرک ندارد. در این امر باید بیشتر فرودگاه های کشور و فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) پاسخگو باشند.
دردسر در فرودگاه گرفتار شدن در گمرک فرودگاه امام برای اهالی بازار فناوری اطلاعات ایران اتفاق چندان تازه ای نیست چون در پایان نمایشگاه جیتکس امسال، گمرک این فرودگاه بسیاری از مدیران و مسافران بازگشته از این نمایشگاه را با دردسر و گرفتاری مواجه کرد.
جریان از این قرار بود که با راه افتادن عملیات جدید گمرک مسافری در فرودگاه امام خمینی (ره) مازاد کالاهای مسافری بدون هیچ گونه اعلام یا هشدار قبلی با سنگین ترین جریمه های مختلف رو به رو شد که در این میان کالاهای دیجیتالی و سخت افزاری خریداری شده از حاشیه جیتکس هم جزو قربانیان اصلی بود.باید دید با گذشت نزدیک به ۳ ماه از آغاز این مشکلات آیا سرانجام دردسرهای گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) به پایان خواهد رسید یا نه.
ارائه شده در ایتنا